Art. I. — Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 2 septembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, punctul 33 se modifică și va avea următorul cuprins:
„33. program de transport — program întocmit și aprobat de autoritatea competentă, prin care se stabilesc traseele, graficele de circulație, numărul autovehiculelor necesare, precum și capacitatea de transport minimă în vederea efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate interjudețene până la data implementării rețelei de mobilitate națională. Capacitatea de transport a autovehiculului este dată de numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare pe categorii;”
2. La articolul 3, după punctul 33 se introduce un nou punct, pct. 33^1, cu următorul cuprins:
„33^1. rețea de mobilitate rutieră națională — platformă informatică care cuprinde totalitatea traseelor și a curselor solicitate de către operatorii de transport rutier și efectuate de aceștia pe teritoriul național în baza licențelor de traseu eliberate pentru servicii regulate interjudețene, autobuzele utilizate și rezervele acestora, precum și autogările care dețin licență valabilă pentru activități conexe transportului rutier, și anume activități desfășurate de autogară;”.
3. La articolul 3, punctele 37 și 44 se modifică și vor avea următorul cuprins:
„37. stație publică — spațiu delimitat, situat pe traseul unui serviciu regulat de transport de persoane, amenajat și administrat de către autoritatea administrației publice locale, destinat îmbarcării/debarcării persoanelor, semnalizat și prevăzut cu un panou destinat afișării unor informații;
44. transport rutier național — transportul rutier care se efectuează între două sau mai multe localități situate pe teritoriul României, fără a depăși teritoriul statului;”
4. Articolul 36 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 36. — (1) Serviciile regulate interjudețene pe un traseu național se pot efectua de către operatorii de transport rutier numai în baza licențelor de traseu eliberate de autoritatea competentă.
(2) Capetele de traseu aferente curselor interjudețene solicitate vor fi amplasate numai în autogări care dețin licență valabilă pentru activități conexe transportului rutier, și anume activități desfășurate de autogară sau, în cazul în care în respectivele localități nu există autogări sau capacitatea acestora nu este suficientă pentru a acoperi toate cererile, în stațiile publice stabilite de autoritatea administrației publice locale.
(3) Licența de traseu pentru serviciile regulate interjudețene este valabilă numai dacă transportul este efectuat la orele și în zilele prevăzute în graficul de circulație anexă la aceasta.
(4) Licența de traseu prevăzută la alin. (3) se eliberează pentru o cursă.
(5) Licența de traseu prevăzută la alin. (3) se eliberează fiecărui operator de transport solicitant inclusiv în cazul în care graficul de circulație este identic.
(6) În cazul serviciilor regulate interjudețene, perioada de valabilitate maximă a licenței de traseu este de 3 ani. Valabilitatea acesteia poate fi stabilită pentru o perioadă mai scurtă la cererea solicitantului sau în cazul în care este necesară respectarea condiției de vechime a autovehiculului, prevăzută la art. 421 alin. (2).
(7) Licența de traseu prevăzută la alin. (3) este eliberată operatorului de transport, nefiind transmisibilă.
(8) În cazul serviciilor regulate speciale interjudețene, perioada de valabilitate a licenței de traseu nu poate să depășească perioada prevăzută în contractul încheiat de operatorul de transport cu beneficiarul transportului.
(9) Licența de traseu pentru servicii regulate speciale interjudețene este eliberată operatorului de transport care a încheiat contractul cu beneficiarul transportului.”
5. După articolul 36 se introduc trei noi articole, art. 36^1—36^3, cu următorul cuprins:
„Art. 36^1. — Operatorii economici care efectuează activități conexe transportului rutier — activități desfășurate de autogări au obligația să permită în mod nediscriminatoriu accesul operatorilor de transport rutier la serviciile oferite de autogară și fără a condiționa încheierea contractelor de acces în autogară de efectuarea unor servicii suplimentare sau pe care operatorul de transport rutier nu le solicită.
Art. 36^2. — Operatorul de transport rutier deținător de licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene poate utiliza autovehicule suplimentare pentru rezolvarea situațiilor excepționale sau temporare ocazionate de preluarea fluxului de călători pe cursa respectivă. Astfel de vehicule suplimentare pot fi utilizate numai cu respectarea condițiilor cumulative prevăzute la art. 421 alin. (2) și cu deținerea la bordul autovehiculului a următoarelor documente: a) copie a licenței de traseu eliberată pentru respectiva cursă interjudețeană însoțită de copia graficului de circulație; b) copia conformă a autovehiculului suplimentar deținut de operatorul serviciului regulat interjudețean.
Art. 36^3. — (1) În cazul în care titularul licenței de traseu renunță la efectuarea unei curse înainte de expirarea valabilității acesteia are obligația notificării autorității competente cu 30 de zile înainte de încetarea efectuării cursei respective.
(2) În situația prevăzută la alin. (1), titularul are obligația de a comunica utilizatorilor, cu 30 de zile înainte de renunțare, prin orice mijloace de publicitate, intenția de renunțare.”
6. Articolul 37 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 37. — Prin rețeaua de mobilitate rutieră națională se ține evidența curselor/traseelor, a graficelor de circulație, a numărului autovehiculelor necesare efectuării curselor/traseelor și rezervelor acestora, a curselor la care operatorii de transport au notificat intenția de renunțare, a curselor în cazul cărora a fost aplicată măsura retragerii licenței de traseu, a capacității de transport, precum și a zilelor/perioadelor de efectuare a curselor, precum și a autogărilor care dețin licență valabilă pentru activități conexe transportului rutier, și anume activități desfășurate de autogară.”
7. După articolul 37 se introduce un nou articol, art. 37^1, cu următorul cuprins:
„Art. 37^1. — În cazul retragerii licenței de traseu, renunțării la licența de traseu sau nerespectării obligațiilor prevăzute la art. 36^3, operatorul de transport nu mai poate solicita o nouă licență de traseu pentru același traseu pe o perioadă de un an.”
8. La articolul 42, după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:
„b^1) modul de implementare și utilizare a rețelei de mobilitate rutieră națională;”.
9. La articolul 42, litera c) se abrogă.
10. După articolul 42 se introduce un nou articol, art. 42^1, cu următorul cuprins:
„Art. 42^1. — (1) După implementarea rețelei de mobilitate rutieră națională, cererile pentru eliberarea licențelor de traseu vor fi analizate în ordinea depunerii lor în platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională, iar licențele de traseu se vor elibera tuturor operatorilor de transport indiferent de graficul de circulație propus de către aceștia.
(2) Autobuzele nominalizate de operatorii de transport rutier trebuie să dețină copie conformă a licenței comunitare în termen de valabilitate, să fie clasificate pe categorii, să fie dotate cu instalație de aer condiționat, să fie deținute în proprietate, în baza unui contract de vânzare în rate, de închiriere sau de leasing, respectiv să nu aibă o vechime mai mare de 9 ani la data nominalizării acestora în platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională în vederea eliberării licenței de traseu.
(3) Licența de traseu solicitată în vederea efectuării unei curse prin servicii regulate interjudețene se va elibera tuturor operatorilor de transport, în ordinea acceptării cererilor acestora pe platforma informatică, indiferent de graficul de circulație propus de către aceștia.
(4) Perioada pentru care urmează să fie eliberată licența de traseu se calculează în funcție de anul fabricației autobuzului, fără a depăși valabilitatea prevăzută la art. 36 alin. (6).
(5) Tariful de călătorie în cazul unei curse prin servicii regulate interjudețene se stabilește liber, transparent și nediscriminatoriu pe piața liberă, în funcție de cerere și ofertă.”
Art. II. — Operatorii de transport care dețin licențe de traseu pentru servicii regulate valabile la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență vor efectua respectivele servicii până la 30 iunie 2025.
Art. III. — În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritatea competentă va elabora și va aproba prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii normele privind modul de implementare și de utilizare a rețelei de mobilitate rutieră națională.
Publicat în Monitorul Oficial nr. 1227/05.12.2024
Bình luận